Sok esetben okoz az problémát, hogy egyik pillanatról a másikra betelik a tárhely, ami általában azt eredményezi például, hogy nem érkeznek be a céges levelezőfiókba az e-mailek, illetve nem lehet új tartalmat feltölteni, mert nem tudja hova elmenteni a szerver a feltölteni kívánt tartalmat. Avagy a még rosszabb eset, be sem tölt a honlapunk. Ezekből látható, hogy egy igen komoly gond és galiba lehet ha nem készülünk fel erre.
Miért telhet be a tárhely?
Számos oka van annak, hogy miért telhet be egyik pillanatról a másikra egy honlap vagy webáruház tárhelye, így összeszedtük a legfontosabb tényezőket ezzel kapcsolatban:
- A tárhely eredeti konfigurációja nem tükrözi a webáruház igényeit már. Kinőtte a tárhelyet, szervert. Miket értünk ezalatt:
- Hirtelen megnövekedett látogatószám:
- Egyszerre túl sok felhasználói input érkezik:
- Megrendelés
- Árajánlatkérés
- Kérdőív, stb.
- Hirtelen megnövekedett termékszám
- Több kép, több leírás, több variáció, típus feltöltése egy szezon alatt
- Hirtelen megnövekedett oldalak
- Menüpontok, további kategóriák létrehozása, stb.
- Nagyméretű fájlok, tartalmak feltöltése
- Például videókat ha saját honlapunkra töltünk fel
- A tárhely nem lett előzetesen optimalizálva a vállalat jövőbeli növekedését tekintve. Nem volt megtervezve a weboldal fejlődése, bővülése.
- A backup ugyanazon a szerveren van, mint a webáruházhoz, honlap tartozó adatok, fájlok.
- Előzetes számítás nélkül túl nagy méretű képek, videók, hanganyagok kerültek feltöltésre.
- A tárhely kialakítása nem dinamikusan bővíthető módon lett kialakítva, így véges, nem lehet növelni a méretét.
- A felhasználó egyedileg valamit átállított és mivel nem teljesen érti, hogy hogy működik, így nem biztos, hogy optimális vagy releváns azzal, amire a honlapjának, webáruházának szüksége van..
- A cache is fontos, így ha ez nincs megtervezve, megfelelően kialakítva és beállítva, rengeteg tárhelyet tud felemészteni teljesen fölöslegesen.
- Egyszerre túl sok felhasználói input érkezik:
- Hirtelen megnövekedett látogatószám:
5 tipp, hogy többet ne teljen be a tárhely
Öt rövid és egyszerű tanács megfogadásával jelentősen csökkenthetitek a kockázatát annak, hogy váratlanul, hirtelen teljen be a tárhelyetek mérete.
1. Tervezzük meg a tárhely méretét
Az a legegyszerűbb, ha a cég kidolgoz egy tervet, hogy hogyan és milyen gyorsasággal szeretne bővülni. Tehát ha egyik hónapban 5000 terméke volt, a következőben pedig 10.000-re szeretné bővíteni a kínálatot, akkor ezt jelezze előre a tárhely-szolgáltató felé. Itt elég a jelentősebb bővüléseket előre jelezni. A legtöbb WordPress tárhelyszolgáltató cégnél természetesen van lehetőség a tárhely dinamikus változtatására, mely nagyon kedvező akkor, ha nem tudunk előre tervezni sem a kínálat, sem a kereslet oldalán. Amennyiben ezt a konstrukciót valamiért nem akarjuk választani, akkor is van lehetőségünk egy szakember megkérni, hogy az elmúlt 1-2 havi beérkező adatok alapján mindig nézze meg, hogy a jelenlegi szerver-konfiguráció eleget tesz-e a webáruház igényeinek. Amennyiben nem, javasoljon bővítést.
2. Backup, biztonsági mentés átgondolása
Egy fejlesztés során például nagyon fontos a backup használata, viszont egyes felhasználók és fejlesztők szeretnek folyamatosan készíteni backupokat. Ezt semmi esetre sem érdemes azon a szerveren (vagy abban a tárhelycsomagban) tárolni, ahol a webáruházhoz tartozó adatok, információk vannak, hanem egy külön szerveren vagy a saját számítógépünkön. Ez azért is fontos, mert ha elszáll vagy elérhetetlenné válik a szerver, s vele együtt minden adat, akkor a backup egy másik szerverről elérhető, így a webáruház könnyen visszaállítható.
3. Képek, videók, hanganyagok mérete
Figyeljünk arra, hogy mielőtt feltöltünk egy képet, videót vagy hanganyagot, azt előzőleg optimalizáljuk a webre, azaz a lehető legkisebb fájlméretben töltsük fel, hogy ne foglaljon sok helyet. Vagy használjunk egy olyan képoptimalizáló bővítményt, amely feltöltés után automatikusan optimalizálja a képeket. Videókat ne a honlapra töltsünk fel, hanem videó megosztókra (YouTube, Vimeo), hangfelvételeket, podcast-okat pedig az ezekre specializálódott szolgáltatásokba.
4. Cache gondok
A cache nagyon jó arra, hogy gyorsítani tudjuk vele a kiszolgálást, viszont ha olyan oldalakat is cachelünk, amit alig látogatnak, akkor felhalmozunk nagy mennyiségű olyan felesleges anyagot a tárhelyre, amit igazából nem is kellene. Kérjünk meg egy szakembert, hogy vizsgálja felül vagy állítsa be nekünk az optimalis cache-elést.
5. Okosan log-oljunk
A gyors hibajavításokhoz hibanaplót kell vezetnie a fejlesztőnek, hiszen így könnyen le tudják követni, hogy pontosan hol van a hiba és milyen megoldást kell hozzá keresni. Viszont ha túl nagy időintervallumot állítunk be, akkor rengeteg olyan irreleváns adatunk lesz, amivel igazából semmit sem csinálunk, így csak foglalja a helyet. Ezt is optimalizálni kell, így kérjük meg a vállalat informatikusát, hogy segítsen ebben.
Egy fontos tanács: Kérdezzük meg a tárhelyszolgáltatónkat, hogy van-e automatikus értesítés beállítva, amikor egy bizonyos (például 90%-ot) elér a tárhelyünk kihasználása. Ha 90% fölé megy, akkor ott érdemes mielőbb cselekedni.