WordPress tárhely

Milyen a jó WordPress tárhely, mik a kritikus pontok

Bevezető

Minden weboldalnak eltérő szerver – tárhely környezetre van szüksége, ami lehetőleg a cél feladatra van optimalizálva. Azonban ezt nem mindenki engedheti meg magának, ezért is olyan népszerűek a normál tárhelyszolgáltatók. Itt is igaz az, hogy olcsó húsnak híg a leve. Ne spóroljunk a tárhelyszolgáltatón, hiszen ha amatőr, rossz minőségű vállalkozás működtetjük, host-oljuk honlapunk, webáruházunk, akkor az olyan problémákat eredményezhet, mint például: elvesznek az adatok, lassú lesz a webes felület, spam mappába érkeznek a céges e-mailek, nem érkeznek be a megrendelések, nem lehet szerkeszteni vagy menteni az oldalon lévő tartalmakat, stb., csak a leggyakoribb gondot megemlítve.

Mindig törekedjünk arra, hogy kicsit gondoljunk előre. Ahogy egy hosszabb utazásnál például kiszámoljuk az autónk fogyasztását és benzinkúton ennek megfelelően tankolunk. Ugyanígy gondoljunk a tárhelyünkre is. A tankolásnál is többet tankolunk, biztos ami biztos alapon. Ezt tegyük tárhelyünk esetén is. Ezen cikk végigvezet és ellát tanácsokkal, melyek a megfelelő tárhelyválasztásban segítenek és a szükséges információkat megismerteti, bemutatja.

1. WordPress tárhely, szerver igénye

  • PHP verzió: 7.3 (vagy nagyobb – újabb)
  • Curl() függvény a PHP-hez (bővítmény telepítéshez például)
  • MySQL verzió: 5.6 (vagy nagyobb) VAGY MariaDB verzió: 10.1 (vagy nagyobb)
  • HTTPS, SSL támogatás (akár ingyenes Let’s Encrypt)
  • Szerver: Apache vagy Nginx, mod_rewrite modullal
  • Szerver internetkapcsolat: min 100 Mb/sec, de inkább 1 GB/s hálózati kapcsolattal
  • Minimum 500 MB tárhely és 50 MB adatbázis méret
  • Minimum 64 MB biztosított memória kapacitás

A hivatalos, aktuális követelmények angolul itt érhetőek el.

2. Mi legyen elvárásunk egy tárhellyel szemben

  • Minimum 30 napos, naponkénti biztonsági mentés, eltérő szerveren tárolt biztonsági mentés
  • Minimum 2 FTP user és 10 e-mail cím lehetőség
  • Rugalmas, segítőkész ügyfélszolgálat + elérhető segédanyagok
  • Felhasználóbarát tárhely admin felület
  • 1-1,5 sec alatti TTFB
  • Gigabites hálózati kapcsolat
  • Egyénileg változtatható PHP verzió és modulok
  • Minimum 99% feletti rendelkezésre állás

WordPress MeetUp sorozatán belül kifejezetten ehhez tartozó előadás is megtekinthető:

3. Milyen a rossz tárhelyszolgáltató?

  • Nem ad tesztelésre lehetőséget, hogy kipróbáljuk a hosting szolgáltatásait.
  • Nem a szakértelemre, hanem a marketing szövegekre teszi a hangsúlyt, azaz ahelyett, hogy szolgáltatást nyújtana, inkább az eladásokra próbál fókuszálni.
  • Lassan / sehogy sem reagál a megkeresésekre, nehéz a kapcsolattartás, emiatt folyamatosan akadozik a munka. Avagy amikor válaszol, akkor azt lekezelő stílusban teszi.
  • Sok a hibaüzenet, nem elég gyors a kiszolgálás az adminban vagy a weboldalon, emiatt szinte képtelenség bármit is változtatni, módosítani a rendszerben.
  • Nem frissülnek a szerkesztett tartalmak – nincs manuális cache ürítés, mely komoly probléma, ha például valamelyik beszerzési asszisztens elírja egy termék árát. Ezeket szerver oldali layer – réteg cache-nek nevezik. Ezzel segítik a szervereket, hogy azokra az optimálisnál jóval több honlapot / csomagot tudjanak tenni,
  • Probléma esetén nem tudnak segíteni, emiatt az is előfordulhat, hogy költöztetni kell a weboldalt vagy egy teljes webáruházat, ami több napos vagy akár 1 hetes kiesést is eredményezhet.

Ha mi magunk nem járunk utána, hogy az általunk kiválasztott (vagy mások által ajánlott) tárhelyszolgáltató a fentiekbe beletartozik, akkor vessünk magunkra.

4. Hogyan válasszak WordPress tárhelyszolgáltatót?

Ahhoz, hogy megtaláljuk a megfelelő tárhelyszolgáltatót, tudnunk kell, hogy mire van szükségünk. Mivel ez egy külön szakmai terület és nem mindenki érti az egyes szakmai kifejezéseket, így egy minél közérthetőbb formában így tudnánk összefoglalni:

4.1 Tárhely mérete

500 MB minimum. (átlagosan 2-4 GB elegendő) Ez a legtöbb esetben elég szokott lenni egy átlagos weboldal esetében, viszont egy több mint 1000 termékkel rendelkező webáruház kapcsán már nagyobb tárhelyben érdemes gondolkodni, (sőt, inkább VPS-ben) illetve azt is érdemes megkérdezni, hogy hogyan lehet bővíteni igény esetén, ha például még több termék kerül be a rendszerbe.

4.2 Tárhely ár, hosting díj versenyképessége

Minimum 12.000-20.000 Ft / év. Ennél olcsóbbat azért nem érdemes választani, bármennyire is próbálja magát hirdetni a “tárhelyszolgáltató”, mert annak komoly negatív következményei lehetnek. Például nem nagy szakértelemmel rendelkezik az informatikai csapat, illetve ha probléma van, akkor azt nem oldják meg, mert nem tudják, hogy mi a baj, illetve mi okozta, vagy hogy lehet elkerülni ezt a jövőben. Szakképzett személyzet és minőségi szoftveres + technikai háttér szintén nem hozható ki olcsón.

4.3 Adatbázis(ok) mérete, mennyisége

40 – 200 MB általában egy elegendő és nem árt ha kettő különálló adatbázisra van lehetőség.. Az adatbázisok nem foglalnak sok helyet, de ha egy cég olyan üzleti tevékenységet folytat, ahol rengeteg adattal kell foglalkozni és kezelni, tárolni, akkor érdemes ezt is megérdeklődni a tárhelyszolgáltatótól, hogy mit javasolnak, illetve egyáltalán tudják-e majd hatékonyan és gyorsan kezelni az ilyen típusú és méretű adatbázist.

4.4 Szerver reagálási ideje (terheltsége)

Kevesebb legyen mint 1 sec vagy is kevesebb mint egy másodperc. Ehhez igyekezzünk ragaszkodni, különben később szinte lehetetlen lesz gyors honlapot elhelyezni rajta. Kinek van ideje 2020-ban arra, hogy betöltésre várjon? Ez amúgy jellemző probléma az olcsóbb tárhelyszolgáltatókra. Ez annak az eredménye, hogy túlságosan sok weboldalt tesznek egy szerverre és nem jut elegendő teljesítmény azoknak. Ezt persze a látogatók és a weboldalak, webáruházak hatákonysága, konverziója szenvedi el. Lassan betöltődő oldal sokkal rosszabul konvertál.

4.5 E-mail fiók és FTP felhasználók száma

Mindneképp legyen lehetőség bővíteni és azért 10 darab e-mail fiók és 2 db ftp fiók már elvárás napjainkban. Legalább 10 e-mail fiókot illik tudni biztosítani, viszont a gyakorlatban az a legoptimálisabb, ha nincsen maximalizálva ez a szám vagy legalább 100 fölötti. Ez azért jó, mert ha növekedik a cég és több lesz a dolgozó, akkor a rendszer már felkészülten tudja várni az új e-mail fiókokkal az új dolgozókat.

4.6 Biztonsági mentés, backup

Hány napra visszamenőleg van és feltétlen külön szerveren legyen tárolva. Minden vállalkozás esetében más időintervallumok szükségesek a biztonsági mentés időtartamát illetően, így érdemes ezt is megkérdezni, hogy az adott esetben milyen konstrukciót javasolnak, illetve mennyire rugalmas a rendszer ebből a szempontból nézve.

Semmi esetre se menjünk bele olyan konstrukcióba, ahol egy szerveren tárolják az éles honlapunk, illetve a biztonsági mentésekett is, hiszen ha történik valami a szerverrel, akkor elveszik minden. Minden ami a honlapunkhoz tartozik + az összes e-mail. Ragaszkodjunk a külön szerveren történő biztonsági mentéshez.

4.7 Automatikus, ingyenes vagy saját SSL

Az SSL, HTTPS megléte napjainkban alap elvárás. Amennyiben nincs SSL, azonnal nézzünk másik szolgáltatót, akinél ez adott és természetes. Ez kihatással lesz a konverziós arányra és fontos keresőoptimalizációs szempont. A legjobb, ha automatikusan a tárhelyhez beállítja a szolgáltató és nekünk csak a honlapon kell picit igazítani.

4.8 Szerver állapota

Ne legyen túlterhelt (lelassul a kiszolgálás), mindig a legfrissebb verzió fusson rajta vagy legyen elérhető, választható mind PHP verziók, adatbázis verziók vagy alkalmazások terén. Maga a szerver kezelő szoftvere is legyen az elérhető legújabb, stabil verzióra frissítve, de semmiképpen se legyen régebbi 4-6 hónapnál. Nagyon fontos, hogy a szakemberek folyamatosan karbantartsák a rendszert, frissítsék, illetve ellenőrizzék, hogy hogyan teljesít, s ha kell módosítsanak a konfiguráción, ha például lassulást vesznek észre.

4.9 Tárhelyadmin felület

Felhasználóbarát legyen az admin felület a későbbi módosítások gördülékeny elvégzése érdekében. Ha ez nem adott, akkor az azt eredményezi, hogy még a legegyszerűbb módosítások miatt is az ügyfélszolgálat segítségére fogunk szorulni, amely nem jó, ha gyorsan és optimálisan szeretnénk dolgozni.

4.10 Ügyfélszolgálat

Legyen segítőkész, gyorsan és érdemben reagáljon a problémákra.Ezt még a tesztelés alatt le lehet ellenőrizni, hiszen ha még a teszt időszakban sem veszik fel a telefont, nem válaszolnak az e-mailekre 1 napon belül, illetve képtelenség őket bármilyen kommunikációs csatornán elérni, az hosszútávon nemcsak idegesítő, de időpocsékolást és a munka leállását is eredményezi.

5. WordPress tárhely típusok

5.1 Osztott tárhely, shared hosting

Ez egy olcsóbb megoldás és a hazai piacon a céges bemutatkozó oldalaknak és kisebb forgalmú webáruházaknak megfelelő választás lehet. Egy szervert több weboldal kiszolgálására használ a hosting cég és ezek osztoznak a teljesítményen. Amennyiben egy oldal látogatottsága hirtelen megnő, lelassul a kiszolgálás a többi weboldalon is, amennyiben nincs jól beállítva a szerver, pl. Olcsóbb tárhelyszolgáltatóknál ez gyakori.

5.2 Virtuális szerver (VPS)

Itt annyiba kerül a hosting szolgáltatás, amit mi állítunk be. Jól igazítható az igényeinkhez, azonban a többségében, mi csak megkapjuk azt a “virtuális szervert” ami működik, de nekünk kell arra feltepíteni és beállítani a szükséges szoftvereket, keretrendszereket. Ehhez komoly szakmai tapasztalat szükséges. A VPS hosting cégek felelőssége addig terjed, hogy a gép működjön és elérhető legyen. Pénzügyi keret esetén a komolyabb weboldalak és webáruházak használják ezt főként. Kiemelt előnyük, hogy általában egyszerűen lehet növelni a teljesítményt, így felkészülve például egy black friday időszakra és ezáltal biztosítva a webáruházunk gyorsaságát és működését.

5.3 Menedzselt – kezelt WordPress VPS

Az összes tárhellyel kapcsolatos informatikai feladatot a megbízott partner vagy cég látja el, így az ügyfélnek csak a weboldalával kell foglalkoznia – még a WordPress frissítésekre sem kell ügyelnie. Ezt abban az esetben válasszuk, ha az elérhető legmegbízhatóbb szolgáltatást szeretnénk. A hátránya az, hogy magasabb a havi költsége. Itt is vannak olcsóbb szolgáltatók, azonban ilyen esetben lehet, hogy egy dilettáns csapatra bízzuk a webáruházunk, amely hosszútávon rengeteg kellemetlenséget okozhat kezdve a frissítések elmaradásától egészen egy esetleges hackertámadásig, adatvesztésig. Vannak a hazai piacon is ilyen szereplők, akik kezelt, menedzselt WordPress szolgáltatást nyújtanak, a hazai igényekre szabva.

5.4 Dedikált szerver

Ez egy drága megoldás, viszont a szerver csak a miénk, csak a mi weboldalunkat szolgálja ki, nincs rajta más weboldala. Ezt a közepes és nagyobb cégek szokták kérni, hiszen így tudják garantálni azt, hogy az adott szerveren csak az Ő adataik vannak, másé nem. Ez egyaránt teszi biztonságosabbá és gyorsabbá is a kiszolgálást. Ehhez azonban szükségünk van még egy jól megfizetett, tapasztalt rendszergazdára. Szóval tényleg nem olcsó, viszont nagyon megbízható, stabil megoldás.

5.5 Cloud, felhő alapú megoldások

A felhőalapú tárolás nyújtja a legjobb teljesítményt, mert több szervert használ egyszerre, így sosem lehet hosszabb kiesés, mert mindig azt a szervert választja, amelyik elérhető. Könnyű egyedi igényekhez igazítani, s egy teljes visszaállítás sem okoz gondot.

Hátránya, hogy nagyon költséges, így itthon a kkv szektorban nem elterjedt, kevés szereplő engedheti ezt meg magáknak. Illetve amennyiben nem sikerül megbízható tárhelyszolgáltatót választanunk, nem biztos, hogy teljesen biztonságban lesznek az ott tárolt adatok, így ebben az esetben mindig nagyon körültekintően érdemes eljárni. Vannak szolgáltatók, ahol valós technikai háttér nélkül dobálóznak a cloud / felhő szavakkal, miközben a rendszerükben nincs szó valódi cloud megoldásokról.

Videó összefoglalás a WP MeetUp-on elhangzott, L.Zsolt előadásából:

6. Gyors WordPress tárhely

Nagyon sok tárhelyszolgáltató hirdeti úgy magát, hogy a nála host-olt honlap villámgyors lesz. Ez egy erős túlzás. Ahhoz, hogy egy weboldal gyors legyen, több tényezőnek is a helyén kell lennie. Szükséges egy gyors tárhely, szükséges a honlap optimalizálása és a kettő közötti átmenet, a megfelelő cache-elés. Ha egy oldal nincs jól megcsinálva, a világ leggyorsabb tárhelyén is lassú lesz.

Mi kell, hogy egy tárhely gyors legyen?

A fentebbi információkat összefoglalva: Azon tárhelyek lesznek gyorsak, melyeknek megvan a megfelelően erős és gyors technikai háttere, melyet tapasztalt rendszerga vagy csapat rakott össze, állított be és melyet nem akarnak anyagi szemszögből túlzottan kihasználni. Amennyiben a fentiek teljesülnek, úgy egy jó, gyors tárhelyet, VPS-t kapunk.

HDD vagy SSD tárhely? A nagy ámítás …

Mi a különbség?

  • HDD: Ez egy mágneses bevonattal rendelkező fémlemez, amely adatokat tárol. Egy olvasókar van a lemez felett, ami tárolja és kezeli az adatokat. Minél gyorsabban forog a lemez, annál gyorsabban tudja tárolni vagy elérni az adatokat. A lemez csak annyira gyorsan tud forogni, hogy ne hibásodjon meg. Tehát ebben az esetben van egy fizikai korlát, hogy mennyire gyorsan történhet az adatkezelés. A legtöbb esetben a szolgáltatók backup rendszereket használnak a lehetséges meghibásodás miatt, így biztonságos ez a megoldás is.
  • SSD: Az SSD a HDD-vel szemben nem rendelkezik mozgó alkatrésszel, ami egyben azt is jelenti, hogy sokkal gyorsabban tudja olvasni vagy kezelni az adatokat, mert az SSD az információt mikrochipeken tárolja, így nincs mechanikai korlát. Az SSD sem tart örökké, így néhány év után ez is el tud használódni, de alapvetően sokkal tovább bírja, mint a HDD és gyorsabb a válaszideje.

Mikor, hol fontos az SSD?

Az adatbázisnál, illetve a nagyobb forgalmú honlapok esetén. Egy átlagos hazai kkv-s céges bemutatkozóoldalnál teljesen felesleges az SSD által nyújtott plusz, mivel nem fogja tudni kihasználni, nem lesz érezhető.

Hol érdemes HDD-t használni?

Leginkább a kisebb kerettel rendelkező céges honlapoknál, illetve ahol nagyobb fájlmennyiség tárolása szükséges, például biztonsági mentéseket tartalmazó szervereken. 

SSD vagy HDD az ajánlott?

Erősen függ attól, hogy mi a rendelkezésre álló keret, a várható forgalom és a tárhely célja. A legtöbb esetben egy hibrid megoldás ajánlott.

M. Péter, a Swift Perfomance csapatától a WP MeetUp előadáson részletezi, hogy mitől és mikor lesz gyors egy tárhely:

7. Kinek, milyen tárhelyet ajánljunk?

Na ez egy soktényezős képlet. Az elmúlt 12 év tapasztalatából, az átlagos igényeket figyelembe véve összeállítottunk néhány ajánlást. Mivel minden honlap egyedi, eltérő igényekkel rendelkezik, ezért érdemes átgondolni a választást.

  • Céges bemutatkozó honlap esetében, napi 1000 látogatóig: Osztott tárhely, shared hosting.
  • Kisebb webáruházhoz (1-500 termékelk és napi 1000 látogató alatt) elegendő az osztott tárhely, de minimum a jobb minőségűek közül érdemes választani.
  • Forgalmasabb céges honlaphoz egy kisebb VPS-t, menedzselt VPS-t.
  • Közepes méretű (500-5000 termék, napi 3000 látogatóig) egy közepes kezelt VPS-t.
  • Napi 5000 látogatószám és/vagy több mint 5000 termékes webshop esetén egy erősebb kezelt VPS-t vagy dedikált szervert.

Természetesen a fentiek nincsenek kőbe vésve. Egy minőségi kóddal megírt honlap esetében akár egy osztott tárhely is elbírhat gond nélkül napi 3-4000 látogatót. Ugyan ez fordítva is igaz, egy bővítményekkel teletömött 500 termékes webáruház megfeküdhet (leállhat) egy erősebb VPS-en is.

8. WordPress tárhely ajánló

Sokan érdeklődnek, hogy melyik hosting szolgáltatókat ajánljuk és miért nem írjuk ki a nevüket. Ahogy a TrustedWP céljai ezt kimondják, a célunk a tájékoztatás és pozitív irányba történő előremozdítás, miközben a piaci szereplőket nem emelünk ki, ezzel nem sértve a versenyt. A kapcsolat menüpontban jelentkezve szívesen adunk ajánlást.

A WordPress weboldalakat könnyű létrehozni, viszont a menedzselésük mind biztonsági, mind hosting szinten szakértelemmel rendelkező fejlesztőt vagy rendszergazdát igényel komolyabb honlapoknál, webáruházaknál. Amennyiben nem vagyunk biztosak az egyes konfigurációs beállításokkal, tárhely-választási opciókkal kapcsolatban, feltétlenül keressünk fel egy tapasztalt szakembert, és kérjük ki a szakmai véleményét, hogy mindig a lehető legjobb döntéseket tudjuk meghozni a weboldalunkkal kapcsolatban.

    A süti / cookie

    A cookie vagy süti jelentése: file-ok vagy információ darabkák, amelyeket internetes böngészője ment le honlapunkról és tárolja azokat az Ön gépén. Ezeknek a cookie-knak a segítségével ismeri fel a honlapunk anyagait tároló szerver a honlapunkra történő visszalátogatásakor, hogy Ön már járt a honlapomon vagy azt, hogy Ön egy valós látogató és nem egy rosszindulatú támadó. Részletek: Adatkezelési tájékoztató 

    Választható sütik / cookie-k

    Biztonság növelésében segít: Cloudflare
    Szükséges
    SPAM szűrésben segít: Google ReCaptcha
    Szükséges
    Statisztikai adatok, forgalom méréshez: Google Analytics
    Beágyazott videók megtekintése: YouTube

    A honlap cookie/sütiket használ a jobb felhasználói élményhez, méréshez és biztonsághoz.