Hogyan légy jó és sikeres fejlesztő?

Hogyan tudsz jó minőségi szolgáltatást nyújtani

Oldalunk egyik legfontosabb célja, hogy a jelenlegi digitális piacot edukáljuk és fejlesszük, aminek az alapja a normális kivitelező és ügyfél közötti viszony, azaz a korrektség, a megfelelő kommunikáció és természetesen az alapvető szakmai készségek megléte. Ezek nélkül garantáltan nem hozható létre a jövőbe mutató, egészséges üzleti viszony és legalább az egyik fél (de nagyon sokszor inkább mindkettő) sérülni fog a munka során. Az alábbi oldalon arról olvashatsz részletesen, hogyan építs fel egy olyan üzleti konstrukciót kivitelezőként, mely téged is megvéd a különböző szélsőséges piaci behatásoktól és az aktuális céljaidnak megfelelően bevételt termel, ami az ügyfelektől származó elégedettséggel párosul. A cikk első sorban nem azoknak a fejlesztőknek íródott, akik munkavállalóként egy cégnél vannak, hiszen ott leginkább az adott cég elvárásainak kell megfelelni, hanem azoknak szól, akik önállóan tevékenykednek a szabad piacon.

Mire figyelj kezdő vállalkozóként?

1. Határozd meg a tudásodat

Most nem folynék bele abba, hogy egész pontosan a “fejlesztő” szó mit is definiál, erről részletesen itt (Ki a fejlesző és ki nem?) olvashatsz. Az viszont nagyon fontos, hogy megfelelően határozd meg a tudásodat és annak értékét. Ez a kezdő vállalkozók számára mindig nagyon nehéz feladat, hiszen a piaci környezet az IT szektorban kaotikus. Rengeteg féle árstratégia van és megtévesztő marketing-eszközök, kókler vállalkozók, akik az ügyfelek szándékos megkárosítására törekednek. Ez a helyzet jellemzően abból alakul ki, hogy megfelelő szakmai hozzáértés nélkül (az ügyfél nézőpontjából) nehéz különbséget tenni a különféle szolgáltatások között és azok valós értékét utólagosan is nehéz visszaellenőrizni.

Ha nincs meg a megfelelő szakértelmed ahhoz, hogy vállalkozz, előbb-utóbb ennek mindig megvan a következménye. Őszintén fel kell ismerned magadban, hogy van-e egyáltalán annak piaci alapja és a tudásod valóban készen áll-e arra, hogy pénzre váltsd. Magyarország nem olyan nagy hely, könnyű a bizalmat eltapsolni akár néhány félresikerült projekttel is, ráadásul egyre több a tudatos ügyfél, akik tudják mit szeretnének. Ha az elhatározásod erős, akkor megfelelő iskolákkal és önképzéssel lépésenként haladva te is sokkal nagyobb anyagi biztonsággal tudod felépíteni magad. Ehhez minden a rendelkezésedre áll akár az interneten is. Ezen felül lehetősége van mindenkinek arra, hogy egy főállás keretein belül kontrollált módon kipróbálja képességeit. Le kell írjam azonban, hogy maga a tudás lehet alapja egy sikeres vállalkozásnak, de ezen felül még rengeteg kritériumnak kell teljesülnie ahhoz, hogy ez hosszú távon fenntartható legyen.

2. Légy lekövethető és pozícionáld magad

A megbízhatósághoz fel kell építeni egy olyan referencia-bázist és ügyfélkört, ami igazolja a szakmai pozícióidat. Ha ez elmarad, akkor mindenképpen támadási felületet hagysz magadon, illetve egy átlagos ügyfélből jogosan válthat ki bizalmatlanságot, arról nem is beszélve, hogy a szakma felé is azt közvetíted, hogy itt bizony valami hiányzik. Fontos, hogy nem a szakmának kell első sorban megfelelj, hanem a saját ügyfeleidnek, azonban számos esetben (pl. hirdetéseknél, különböző közösségi tereken, vagy a nyílt piaci verseny során) hátrányos helyzetbe kerülhetsz, hiszen látszólag nincs meg a fedezete a jelenlétednek.

Természetesen a bizalmi faktorhoz párosulnia kell a jogi megfelelésnek is. Ne feketézz, hiszen Magyaroszágon nagyon kedvező feltételekkel lehet vállalkozni és ez a szakma pont azon kevesek közé tartozik, amit minimális befektetési (kockázati) tőkével is el lehet indítani. Ezen felül légy leinformálható, legyen impresszumod, elérhetőségekkel és az oldalad feleljen meg az alapvető jogi (pl. adatvédelmi) és iparági standardeknek. Ezzel eléred, hogy komolyan fognak venni a konkurenseid is és természetesen szépen lassan az ügyfélköröd is kialakul.

3. Tartsd a lépést

Az IT szakma egyik nehézsége, hogy folyamatosan képezni kell magad, hogy az új igényekre reagálni tudj időben. Ennek egyik fele személyes véleményem szerint könnyen elsajátítható önállóan, ehhez leginkább a szakma iránti elhivatottság, szeretet szükséges és egy olyan mentalitás, hogy törekedjünk a fejlődésre. Az igazi fejlesztők nem azért profik, mert megvannak a szükséges képesítéseik, hanem mert ebben élnek nap, mint nap. Az, amit manapság weboldalaknak hívunk, köszönő viszonyban sincsenek a 10 évvel ezelőtti kivitelezésekhez. A szakma új eszközöket vezet be folyamatosan és az emberek is egyre jobban nyitottak az önálló tartalom-managementre, miközben a rendszerek látszólagos egyszerűsége továbbra is nagy szakértelmet kíván a valóságban. Szóval az igény nem csökkent, hanem növekedett a szakemberekre.

Manapság a WordPress az egyik legelterjedtebb CMS rendszer, aminek előnyeit és hátrányait egy külön írásban ismertetjük. A hazai közösség is erős és ha szeretnél a napi dolgokkal képben maradni, esetleg van kapacitásod másokon segíteni, vagy a tudásodat megosztani, akkor szeretettel várunk FB csoportunkban.

4. Előzd meg a saját hibáidat

Minden kezdő vállalkozó elkövette azokat az alap hibákat, amikkel megnehezítették a saját életüket. Csak néhány példa:

  • Alábecsülted a projekt nagyságrendjét (akár az árazás, akár az elkészítési idő tekintetében).
  • Túlbecsülted a saját képességeidet és ezáltal a projekt nem valósult meg, vagy külső segítségre szorultál.
  • Túlvállaltad magad és teljesen elcsúsztál az ütemezéseiddel, ezáltal egy vagy több projekt kivitelezési idejét kitoltad, vagy adott esetben ellehetetlenült azok befejezése.
  • Nem kommunikáltál megfelelően. Ez nagyon gyakori és nehéz jól csinálni, gyakorlatilag a projekt teljes folyamatát veszélyeztetheti.
  • Nem adtad meg a projektnek a megfelelő jogi hátteret (ami védené mindkét felet). Ez persze sokféle lehet, címszavakban később kifejtem.
  • Nem volt meg a kölcsönös bizalom (akár az előző pontokban felsorolt dolgok miatt), ezért elmérgesedett a projekt közben a viszony a megrendelővel.

Ezek a hibák az esetek túlnyomó többségében erkölcsileg mindig a vállalkozót terhelik, hiszen a munka menetét és módját te határozod meg, azaz teljes kontrollt tudsz gyakorolni minden egyes projektnél. A megfelelő körültekintéssel teljesen kiküszöbölhetőek a gondok, igaz nagy tapasztalat szükséges hozzájuk. Egy vállalkozás sajnos nem csak a tényleges munkavégzésből áll, hanem értened kell a management-hez, a pénzügyekhez, minimálisan a joghoz és az emberekkel való bánásmódhoz (kommunikáció). Ezek együttesen szükségesek ahhoz, hogy boldogulj hosszú távon a piacon. Amennyiben erre neked nincs affinitásod / időd / tehetséged, akkor meg kell tudnod oldani ezt kiszervezéssel, vagy akár dolgozz egy cégnek főállásban. Nem mindenkinek való a vállalkozás és nem is mindenki jár vele jól, ha nem megfelelő a háttér kialakítása. Manapság igen jól megfizetik akár a junior fejlesztőket is a multiknál, ezt tehát mindenkinek mérlegelnie kell, mielőtt belevág a vállalkozói létbe.

5. Légy korrekt minden esetben

A normál piaci környezetben mindenki értéket teremt, azonban a pénzbeli érték között sokszor elvesznek az alapvető emberi normák. A személyes tapasztalatom szerint ha korrekt a vállalkozó és a lehető legjobb szolgáltatásra törekszik, ezt szinte mindig meghálálják az ügyfelek, mivel ez megjelenik a kommunikációban, a munkavégzés folyamatában és a munka zárásakor mind a két fél elégedetten zárja az ügyletet. Sajnos kevés vállalkozó törekszik arra, hogy odafigyeljen az ügyfelek igényeire, pedig ez lenne az alappillére az ajánlásoknak, az ügyfélkör-építésnek, ami sokkal jobb dolog, mint a hirdetések minden (…de főleg megtérülési) szempontból.

Mire figyelj, ha munkát vállalsz projekt alapon?

Az előző részben ismertetni próbáltam a vállalkozások alappilléreit általánosságban. Ha az ott írt feltételeknek nem tudsz megfelelni teljes mértékben, természetesen akkor is van helyed a piacon, de sokkal nehezebb lesz a dolgod. Ebben a részben azt fogom ismertetni, hogyan vállalj úgy munkákat, hogy ne sérülj se te vállalkozóként, se pedig az ügyfél megrendelőként.

1. Szűrd az ügyfeleket

Az ügyfelek szűrésével csak azok a vállalkozók nem foglalkoznak, akik a legalsó ársávokban tevékenykednek. Ők sokszor a tudtuk nélkül hozzájárultak ahhoz, hogy a legnehezebb ügyfél-réteggel dolgozzanak, hiszen ők a leginkább árérzékenyek, ebből pedig az következik, hogy mindenbe hajlamosak belekötni (mivel soknak érzik a költött összegeket, bármekkora is az), nem túl kommunikatívak és ők károsítják meg leghamarabb a vállalkozókat (pl. kifizetések elkerülése, szerződések felmondása, stb…). Ne dolgozz olyan ügyfelekkel, akik nem értékelik, vagy nem fizetik meg amit csinálsz. Hosszú távon ez egy nagyon rossz stratégia és nem is működőképes.  Az ügyfeleket tehát a saját, zökkenőmentes ügyviteled érdekében szűrni kell, amit sok módon meg lehet tenni:

  • Az árazással. Természetesen nem arra gondolok, hogy szándékosan túlárazz, csak arra hogy ne figyeld a konkurensek árait és ne próbálj velük nyílt árversenyt kezdeményezni. Inkább törekedj a korrekt árazásra és kalkuláld ki őszintén azt, hogy a te munkába fektetett időd / energiád mennyit is ér első sorban neked, majd ezt hogyan lehet összeegyeztetni a piaci igényekkel. Onnan fogod tudni, hogy a kialakított árstratégia működik, hogy mindig annyi ügyfeled van, amennyi kell és szeretni fogod amit csinálsz, hiszen korrekt összeget kapsz érte a munkád értékével megegyező mértékben. Másrészt ez az ügyfél elégedettségekben is visszamérhető.
  • Megfelelő kommunikációval. Az ügyfelek sokszor csak körvonalasan tudják mit szeretnének. A vállalkozó feladata ennek az igénynek a pontos feltárása és olyan mértékig tisztázása, amivel te zökkenőmentesen tudsz majd dolgozni. Mivel az igényfelvétel is egy hosszas folyamat, általában tökéletesen megismerheted ezalatt az ügyfél habitusát és egy átfogó képet alkothatsz a projekt közben felmerülő esetleges nehézségekről. A megfelelő kommunikációval tehát kiszűrhető az ügyfelek jelentős hányada, akik pl. nem szándékoznak megfelelő energiát tenni a saját projektjük megvalósulásába a közös munka során.
  • Jól kialakított megrendelési folyamattal. A vállalkozó feladata továbbá az is, hogy a szolgáltatás teljes folyamatát kialakítsa. Erről bővebben írok hamarosan, de a lényeg az, hogy egy partneri viszony alakuljon ki a kezdetekben is, ne pedig egy “alá és fölérendelt” viszony, hiszen általában a rugalmas, kreatív és szakmai megoldások gyakran háttérbe szorulnak és a megvalósítási folyamat teljesen “kérés-orientált” lesz. Ez senkinek sem jó, hiszen az ügyfél jellemzően megkapja ugyan a kérését, de valószínűleg elbukja a legjobban működő megoldást. Másfelől nem jó a kivitelezőnek sem, hiszen nem dolgozhat hatékonyan, nem implementálhatja a saját megoldásait, sokszor nem szakmai sztenderdek alapján, egy nem referencia-képes végeredmény születik, ami nyilván rányomhatja a bélyegét a teljes projekt lefutására.
  • Az ügyfél is dolgozzon meg azért, ha veled akar dolgozni. Oké ez az utolsó pont az ügyfelek szűrésében és drasztikusnak hangozhat, de én abban hiszek, hogy az ügyfél igenis tegyen energiát abba, ha kivitelezőt keres és gondolja át részletekbe menően, mit is szeretne. Az “igény” az övé, de a “hogyan” az a kivitelező reszortja. Legyen egy nagyon korrekt kérdőív, vagy kérj részletes specifikáció, már az első körben is ki kell szűrni azokat, akik később nem lesznek elég motiváltak az elvileg számukra fontos projekt megvalósításában. Nem mellesleg ez segíti felmérni a kölcsönös hangnemet, szakmaiságot, stílust és előjöhetnek olyan dolgok is, amire nem is gondolt az ügyfél (igazából rendre elő is jönnek ilyen dolgok). A munka specifikálása szerintem kulcsfontosságú, a legtöbb félresikerült ügyfél-kivitelező közötti viszont ennek teljes vagy részleges hiánya okozza.

2. A tökéletes munkafolyamat megléte

Nyilván semmi sem tökéletes, de a fejlődés záloga szerintem a tökéletesség elérése felé történő törekvés. Ha megvan az elkötelezett ügyfélköröd (lásd előző rész), akkor a munkafolyamatodat kell megfelelően kitalálni, bármilyen profi fejlesztő lehetsz, a vállalkozásod hamar teherré fog válni és erről senki nem tehet majd rajtad kívül (de pláne nem az ügyfeleid, akik csak elfogadják az általad definiált játékszabályokat). A tökéletes mindenkinek mást jelent, én megpróbálok vázolni egy jól biztosított folyamatot, de természetesen ezt mindenkinek saját magának kell kitalálnia.

  • Specifikáld a munkádat! Az előző részben írtam, hogy ez gyakran azzal jár, hogy pár ügyfél kiesik az értékesítési tölcséredből, de ennek hiánya óriási kockázatot rejt, amit valaki mindig megfizet (vagy a kivitelező, vagy az ügyfél). Személyes véleményem szerint aki lelkiismeretesen vállal munkákat, nem tud valós árajánlatot és vállalási határidőt adni e-nélkül. Ebbe sajnos sok időt kell ölni és ez nem mérhető módokon térül meg, de ha kihagyod ezt a lépést, akkor tapasztalati úton fogod megtanulni, hogy mennyire fontos ez. Sajnos nehéz általánosságban írni erről, de gyakori hiba, hogy a specifikációban nincsenek a rendszer esetleges jövőbeli fejlesztési lépcsőfokai definiálva (közben ez akár az egész projektet gyökeresen meghatározhatja), vagy nincs kibontva egy-egy kardinális kérdéskör, pl. a rendszer kezelése, vagy akár 3. féltől származó megoldások éves költségei, stb… Ezeket a dolgokat természetesen csak tapasztalati úton lehet megtanulni, de törekedni kell a teljességre.
  • Legyen transzparens árajánlat és vállalási határidő! Sok kezdő vállalkozó nem tartja be az általa előzetesen meghatározott játékszabályokat. Saját példámon keresztül ismertetve ez annyit jelent, hogy annó, amikor tapasztalatlan voltam, egy specifikáció alapján kikalkuláltam a munkát, de a végösszeg még engem is meglepett és azt gondoltam, hogy “ezt az ügyfél valószínűleg nem fogja elfogadni”. Ilyenkor belenyúltam az árazásba, kozmetikáztam a teljes árajánlatkérést és megpróbáltam különféle marketing stratégiákat használni, hogy ne legyen a folyamat ilyen “fájdalmas”. Visszatekintve ez hiba volt, bátran állíthatom, hogy a legjobb az egyenesség és a teljes átláthatóság. Tételes árazás, egzakt határidőkkel. Mindig lehet a kerettel játszani, esetleg kivenni néhány munkafolyamatot, funkciókat, ha valami nem fér bele, szóval lehet rugalmasan hozzáállni, de az nem megy, hogy a projekt lefutása közben derül ki, hogy ez mégis kétszer annyiba fog kerülni és háromszor annyi idő lesz. Ez jellemzően nem az ügyfél hibája, hanem a nem átlátható kommunikáció és specifikáció (azaz a kivitelező munkafolyamatának hibája).
  • Használd a jogi eszközöket! Legyen szerződés, számla és legyen jogszerű a teljes folyamat (ne feketézz, hiszen ez illegális és nem mellesleg alapból védtelen leszel a jogaid érvényesítése közben). Ez nem csak téged véd, mint kivitelező, de növeli a bizalmat az ügyfélben is, illetve ad egy komolyabb hivatkozási alapot arra, hogy minden az előzetesen (közösen) meghatározott keretek között történjen. Amennyiben mégis gond van az igényekkel, vagy épp a kivitelezéssel, akkor élj a jogi lehetőségeiddel és érvényesítsd a szerződést. Természetesen ez már egy rossz viszonyt feltételez, de ha idáig eszkalálódott a helyzet, ez egy olyan biztosíték, amire számíthatsz. Néha már megfelelő biztosítékok megléte is garancia arra, hogy minden rendben fog zajlani. Ha ez nincs meg, gyakorlatilag nem számíthatsz arra, hogy valaha is kifizetik a munkádat.
  • Kérj előleget! Számomra az előleg az elkötelezettség záloga. Nem azért kérek előleget, mert kell a pénz, hanem ez annak a biztosítéka, hogy az ügyfelem is érdekelt legyen a projekt zökkenőmentes lefutásában, a kommunikáció ne lassuljon le menet közben és komolyan vegyük egymást. Az előleg manapság már bevett szokás, de amikor én kezdtem még az “ügyfelek szűrésére alkalmas eszköz” volt. Ilyenkor mindig megmagyaráztam, hogy ők kifizetik a projekt egy részét ugyan előre, de én megcsinálom a teljes(!) projektet előre és csak azután kérem el a teljes összeget, ha kész van minden a megbeszélteknek megfelelően. Ergó én, mint kivitelező még így is nagyobb kockázatot vállalok minden projektnél. Az előleg egyébként egy pszichológiai biztosíték is egyben, hiszen ha valaki előre kifizette az 50%-ot, akkor jellemzően már mindenképp végig fut a projekt, akkor is, ha menet közben előre nem látott kompromisszumokat kell hozni (van ilyen…).
  • Egyeztess többször a munka közben! A megfelelő munkafolyamathoz a lehető legszorosabban tartozik az ügyfél és kivitelező között történő folyamatos kommunikáció. Tájékoztatni kell az ügyfelet a különböző projekt-állomásoknál, odafigyelni a kéréseire, proaktív hozzáállással. Ha ez megtörténik, akkor a bizalom exponencionális mértékben megugrik és az esetleges félreértéseket is meg lehet így előzni. Az ügyfelek legnagyobb gondja a kóklerek mellett (akik finoman fogalmazva nem érik el a szakmai minimumokat) azok a fejlesztők, akik eltűnnek a munka közben. Tipikus történet, amikor megkeresnek engem, mint kivitelezőt, hogy “van egy projekt, de a kivitelező menet közben eltűnt, már 3 hónapja és nem érem el…” Ennek okai sokrétűek lehetnek (lásd az Előzd meg saját hibáidat részt), de bármi legyen is ez az ok, mindig sokkal célravezetőbb az egyenesség. “Nézd, sajnos túlvállaltam magam és csúszik 1 hetet előre láthatóan a projekt…” Ebből általában nincs semmi gond, azzal szemben, hogy valaki egyszerűen nem reagál többé és beragad a teljes folyamat.
  • Maradj kapcsolatban az ügyféllel! A munka végén kérdezz rá, hogy minden megfelelő volt-e a munka során (ajánlana-e szívesen másoknak, tudsz-e valamin javítani), felhasználhatod-e az adott referenciát publikusan, mik a garanciáid és milyen lehetőségek vannak akár kapcsolt szolgáltatásod értékesítésére (pl. karbantartás, alkalmazottak edukálása a rendszerrel kapcsolatban). Egy a lényeg: ha teheted, ne engedd el az ügyfél kezét. Így tudsz ügyfélkört, ajánlói bázist és folyamatos munkákat biztosítani magadnak, ami egyrészt ingyen van (hirdetések nélkül), másrészt már egy megelőlegezett bizalmi faktorral indulhat a következő projekt, a korábban megismert munkafolyamathoz hasonlóan.

3. Figyelj az egyensúlyra!

Amikor elkezdtem vállalkozni teljes munkaidőben, akkor elég sok hullámvölgyem volt. Azt gondolom, hogy ezeken mindenki keresztülmegy, maximum ezek mértéke változik. A kezdetben egyszerűen túl sokat dolgoztam és ebből kifolyóan sokat is vállaltam, majd szépen “elúsztam” és a nyomást a végletekig fokoztam magamon és az ügyfeleimen is. Nem a szakmaisággal, vagy a munkafolyamattal, az ügyfelek szerzésével volt a gond, hanem velem. Szóval ha már arról írok, hogy “Mire figyeljünk fejlesztőként”, akkor nem maradhat ki az sem, hogy figyeljünk oda saját magunkra és a teherbírásunkra, hagyjunk magunknak időt a pihenésre és biztonsági keretet arra az esetre, ha mondjuk egy projekt kifizetése csúszna vagy teljesen elmaradna, esetleg tovább tartana az előzetesen megbeszélteknél.

Sokan nem beszélnek erről, pedig érdemes lenne, hogy milyen emberi buktatókkal szembesülhet egy-egy vállalkozó, amiből aztán nagyon nagy erőfeszítések által lehet kikerülni. Mivel a több munka egyenes arányban jelent több pénzt, hajlamosak vagyunk saját magunk túlterhelésére és hiába működik a teljes folyamat flottul, ha egyszerűen elveszünk a részletekben, szétszórtak leszünk, vagy akár az egészségi állapotunk romlása miatt veszélybe kerül, amit akár évekig építettünk.

Itt most nem szeretnék óriási megfejtéseket adni ezekre az állapotokra, de találjuk meg a tökéletes arany arányt a magánéletünk és a munka között, figyeljünk oda arra, hogy ne utáljuk meg menet közben azt, amit csinálunk, maradjunk fókuszáltak, keressük a saját közegünket, közösségünket (ahol időről időre hasonló problémákkal küzdenek az emberek). Ha valami nem megy, ne erőszakoljuk meg magunkat. Természetesen a szakmai kihívások kellenek a fejlődés érdekében, de csak olyan mértékben, ami egészséges és nem veszélyezteti a projekteket.

Sokszor, a családomban is ismételgetett tévhit, hogy “nekem könnyű, mert nincs főnököm”, “nekem könnyű, mert szabadon osztom be az időmet” és arról már nem is beszélek, hogy “oké, de te otthon vagy egész nap (*és kimondatlanul semmit nem csinálsz)”. Úgy gondolom, hogy óriási önismeret és pontos napirend kell ahhoz, hogy valaki hosszú távon, a lehetőségekhez mérten a legkevesebb stressz-faktorral vállalkozhasson. Minden ügyfél picit a főnököm (bár én jobban szeretem partnerként kezelni őket) és a szabad időbeosztás valójában korlát, ha valaki rosszul osztja be az idejét. Ezek jellemzően nem tanulható dolgok, mert olyan összetett rendszert kell hozzá kialakítani, ami közvetlenül összefügg az életünk minden más területével is.

Végszó

A TrustedWP kezdeményezés célja teljesen tiszta és transzparens. Szeretnénk, ha sokkal több olyan vállalkozó lenne, akik a saját munkájuk szeretetével, korrektséggel, nagy ügyfélkörrel és tapasztalattal változtatna a piac jelenlegi kaotikus berendezkedésén és közösen emelnénk a WordPress-ről alkotott képet. Hiszünk abban, hogy Magyarország rengeteg olyan szakembert tud kinevelni, akik a megváltozott igényekhez könnyen tudnak adaptálódni és részt vesznek abban a szakmai közösségben, akik egymást támogatva alakítják ki az új normákat. Ez egy olyan win-win szituációt eredményezne, ami hasznos az ügyfeleknek és hasznos a kivitelezőknek is.

Szakmai fejlődésedhez szükséges linkeket itt összegyűjtöttük neked.

A süti / cookie

A cookie vagy süti jelentése: file-ok vagy információ darabkák, amelyeket internetes böngészője ment le honlapunkról és tárolja azokat az Ön gépén. Ezeknek a cookie-knak a segítségével ismeri fel a honlapunk anyagait tároló szerver a honlapunkra történő visszalátogatásakor, hogy Ön már járt a honlapomon vagy azt, hogy Ön egy valós látogató és nem egy rosszindulatú támadó. Részletek: Adatkezelési tájékoztató 

Választható sütik / cookie-k

Biztonság növelésében segít: Cloudflare
Szükséges
SPAM szűrésben segít: Google ReCaptcha
Szükséges
Statisztikai adatok, forgalom méréshez: Google Analytics
Beágyazott videók megtekintése: YouTube

A honlap cookie/sütiket használ a jobb felhasználói élményhez, méréshez és biztonsághoz.